Search

EFNU kenttätentti

Tämän tentin on tarkoitus tutustuttaa Nummelassa operoivat ilmailijat Nummelan toimintaan. Moni moottori- tai ultralentäjä ei ehkä ole aikaisemmin toiminut kentällä missä on välillä vilkasta purjelentotoimintaa ja moni purjelentäjä taas ei ole täysin selvillä moottorilentotoiminnasta. Tenttiin on nyt kerätty kysymyksiä, jotka valottaisivat hieman näitä asioita. 

Tämän tentin on jokainen Nummelaa kotikenttänään pitävän suoritettava ennen 1.3.2023 tai tämän ajankohdan jälkeen, ennen ensimmäistä lentoa Nummelassa.

Kun olet vastannut vähintään 70 % kysymyksiin oikein sinulle näytetään kaikki tentin kysymykset ja niitten oikeat vastaukset sekä myös vastauksien perustelut. Nämä lähetetään sinulle myös sähköpostilla. Kysymyksiä on 25 joten sinun olisi saatava vähintään 18 oikein. Hyväksytyn suorituksen jälkeen saat sertifikaatin minkä voit ladata. 
Mikäli sinulla on testistä huomautettavaa voit lähettää asiasta sähköpostin osoitteeseen.

Tentin suorittamiskertoja tai aikaa ei ole rajoitettu. Tentin tarkoitus on kouluttaa.

Alla olevien nappien takaa löytyvät tiedot auttavat kysymyksien vastaamisessa.

Koe

1. 
Mikä on Nummelan lentokentän korkeus (MSL)

2. 
Missä ilmatila alueella Nummelan lentokenttä sijaitsee

3. 
Nummelan Lentopaikalle on kaksi ajotietä, näitä käytetään myös…

4. 
Kenttäalueelle kuljetaan kahden eri portinkautta silloin kun on tarvetta sinne ajaa, ajoneuvot saa tällöin pysäköidä

5. 
Olen siirtämässä konetta Nummelaan huoltoon koska radio on rikki, onko laskeutuminen Nummelaan mahdollista?

6. 
Nummelan Lentopaikalla saa ympäristöluvan mukaisesti toimia lukuun ottamatta yö- ja IFR matkalentoja.

7. 
Hinauskone käyttää poikkeavia laskeutumismenetelmiä…

8. 
Purjelentokone on ilmassa ollessaan vaikeasti havaittavissa. Miten voit parantaa havaittavuutta?

9. 
Kiitotie 09-27 on notamilla suljettu, olet ajamassa autolla lennokkikentälle, olet ylittämässä kiitotietä 27

10. 
Nummelan lentopaikan toiminnassa on käytössä verkkosivuilla tehtävä PN ilmoitus. Ilmoitus tulee tehdä..

11. 
Easa miehistöasetus ja ilmailumääräys TRG M1-7 määräävät siitä, että oppilaan viisi yksinlentoa on suoritettava paikallislentoina. Ne lennetään usein laskukierroslentoina. Voiko oppilas suorittaa näitä lentoja Nummelassa?

12. 
Olet tulossa Hyvinkäältä Nummelaan, tuuli on 21012, miten toimit halutessasi laskeutua?

13. 
Nummelassa on purjelentovaraus D 128 B alueella yläraja FL 55, QNH on 1008 mb, kuinka korkealle voit nousta tällä alueella?

14. 
Nummelassa yleensä purjelentäjät aloittavat laskukierroksen 1000ft/GND, moottorilentäjien laskukierroksen aloituskorkeus on 1500ft/MSL Mikä on koneiden korkeusero myötätuuliosan alussa?

15. 
Nummelassa ei ole muuta toimintaa lisäksesi, kuinka korkealle voit nousta Hiidenveden päällä?

16. 
Autolla ajaminen kenttäalueelle on sallittu erityistapauksissa, lentotoimintaan liittyvien tarpeiden täyttämiseksi nopeusrajoitus kenttäalueella on,

17. 
Nummelan lentopaikan pitäjä, pitoluvan haltija on

18. 
Liityn laskukierroksen myötätuuliosalle kiitotielle 22, ja huomaat että samaan aikaan on purjekone myös myötätuuliosalla, miten menettelet?

19. 
Tuuli on 28021 purjelentäjät käyttävät hinauksiin kiitotietä 22, koneesi sivutuuli komponentti on 16 kt max, miten toimit?

20. 
Nummelan lentopaikan lähiliikenne vyöhykkeellä on joskus varattuna tempo D alue drone toimintaan.

21. 
Nummelassa on AWS/ATIS palvelu, millä taajuudella voit lähetystä kuunnella?

22. 
Olet rullaamassa tankkauspaikalta odottamaan kiitotielle 22 lentoonlähtöä varten. Minne silloin rullaat?

23. 
Olen lähdössä talvella rullaamaan tankkauspaikalta , ATIS kertoo tuulen olevan 020/10, lentokone ilmoittaa olevansa perusosalla kiitotie 04:lle loppulaskua varten, miten toimit?



24. 
Nummelan lentopaikan päällikkö on

25. 
Tuuli on 29020, koneesi sivutuulikomponentti on 16 kt, purjelentäjät käyttävät hinauksiin kiitotietä 22, olet tulossa laskuun

Pilot-in-Command fee

Here you can order the invoice for your Pilot in Command Fee. This allows you to land at Nummela Airfield for one year as many times you like.