Search

EFNU kenttätentti

Tämän tentin on tarkoitus tutustuttaa Nummelassa operoivat ilmailijat Nummelan toimintaan. Moni moottori- tai ultralentäjä ei ehkä ole aikaisemmin toiminut kentällä missä on välillä vilkasta purjelentotoimintaa ja moni purjelentäjä taas ei ole täysin selvillä moottorilentotoiminnasta. Tenttiin on nyt kerätty kysymyksiä, jotka valottaisivat hieman näitä asioita. 

Tämän tentin on jokainen Nummelaa kotikenttänään pitävän suoritettava ennen 1.3.2023 tai tämän ajankohdan jälkeen, ennen ensimmäistä lentoa Nummelassa.

Kun olet vastannut vähintään 70 % kysymyksiin oikein sinulle näytetään kaikki tentin kysymykset ja niitten oikeat vastaukset sekä myös vastauksien perustelut. Nämä lähetetään sinulle myös sähköpostilla. Kysymyksiä on 25 joten sinun olisi saatava vähintään 18 oikein. Hyväksytyn suorituksen jälkeen saat sertifikaatin minkä voit ladata. 
Mikäli sinulla on testistä huomautettavaa voit lähettää asiasta sähköpostin osoitteeseen.

Tentin suorittamiskertoja tai aikaa ei ole rajoitettu. Tentin tarkoitus on kouluttaa.

Alla olevien nappien takaa löytyvät tiedot auttavat kysymyksien vastaamisessa.

Koe

1. 
Tuuli on 28021 purjelentäjät käyttävät hinauksiin kiitotietä 22, koneesi sivutuuli komponentti on 16 kt max, miten toimit?

2. 
Autolla ajaminen kenttäalueelle on sallittu erityistapauksissa, lentotoimintaan liittyvien tarpeiden täyttämiseksi nopeusrajoitus kenttäalueella on,

3. 
Nummelassa on AWS/ATIS palvelu, millä taajuudella voit lähetystä kuunnella?

4. 
Olen lähdössä talvella rullaamaan tankkauspaikalta , ATIS kertoo tuulen olevan 020/10, lentokone ilmoittaa olevansa perusosalla kiitotie 04:lle loppulaskua varten, miten toimit?



5. 
Nummelan Lentopaikalle on kaksi ajotietä, näitä käytetään myös…

6. 
Nummelan Lentopaikalla saa ympäristöluvan mukaisesti toimia lukuun ottamatta yö- ja IFR matkalentoja.

7. 
Nummelan lentopaikan toiminnassa on käytössä verkkosivuilla tehtävä PN ilmoitus. Ilmoitus tulee tehdä..

8. 
Kiitotie 09-27 on notamilla suljettu, olet ajamassa autolla lennokkikentälle, olet ylittämässä kiitotietä 27

9. 
Purjelentäjä on ilmoittanut radiossa, että on joutunut matalalle eikä voi liittyä laskukierrokseen käytössä olevalle kiitotielle. Minne hän silloin suorittaa laskun?

10. 
Olen siirtämässä konetta Nummelaan huoltoon koska radio on rikki, onko laskeutuminen Nummelaan mahdollista?

11. 
Läpilaskujen jatkuva suorittaminen on kiellettyä. Kuinka voit niitä kuitenkin suorittaa?

12. 
Olet rullaamassa tankkauspaikalta odottamaan kiitotielle 22 lentoonlähtöä varten. Minne silloin rullaat?

13. 
Olet suorittamassa lentoonlähtöä kiitotieltä 22 hinausyhdistelmän jälkeen. Missä on paras odottaa ennen lähtöä?

14. 
Vahingossa polttoainetta vuotaa maahan. Miten menettelet?

15. 
Nummelan lentopaikan pitäjä, pitoluvan haltija on

16. 
Nummelassa yleensä purjelentäjät aloittavat laskukierroksen 1000ft/GND, moottorilentäjien laskukierroksen aloituskorkeus on 1500ft/MSL Mikä on koneiden korkeusero myötätuuliosan alussa?

17. 
Näet Nummelan ilmatilassa avonaisen laskuvarjon ilmassa, mitä voit siitä päätellä?

18. 
Miehittämättömiä ilma-aluksia saa Nummelassa lennättää

19. 
Missä ilmatila alueella Nummelan lentokenttä sijaitsee

20. 
Mikä on Nummelan lentokentän korkeus (MSL)

21. 
Nummelassa on usein varattuna D alueet 128 purjelentotoimintaa varten, mistä löydät varauksen tiedot helpoiten

22. 
Hinauskone käyttää poikkeavia laskeutumismenetelmiä…

23. 
Nummelassa ei ole muuta toimintaa lisäksesi, kuinka korkealle voit nousta Hiidenveden päällä?

24. 
Nummelan lentopaikan lähiliikenne vyöhykkeellä on joskus varattuna tempo D alue drone toimintaan.

25. 
Purjelentokone on ilmassa ollessaan vaikeasti havaittavissa. Miten voit parantaa havaittavuutta?

Pilot-in-Command fee

Here you can order the invoice for your Pilot in Command Fee. This allows you to land at Nummela Airfield for one year as many times you like.