Search

EFNU kenttätentti

Tämän tentin on tarkoitus tutustuttaa Nummelassa operoivat ilmailijat Nummelan toimintaan. Moni moottori- tai ultralentäjä ei ehkä ole aikaisemmin toiminut kentällä missä on välillä vilkasta purjelentotoimintaa ja moni purjelentäjä taas ei ole täysin selvillä moottorilentotoiminnasta. Tenttiin on nyt kerätty kysymyksiä, jotka valottaisivat hieman näitä asioita. 

Tämän tentin on jokainen Nummelaa kotikenttänään pitävän suoritettava ennen 1.3.2023 tai tämän ajankohdan jälkeen, ennen ensimmäistä lentoa Nummelassa.

Kun olet vastannut vähintään 70 % kysymyksiin oikein sinulle näytetään kaikki tentin kysymykset ja niitten oikeat vastaukset sekä myös vastauksien perustelut. Nämä lähetetään sinulle myös sähköpostilla. Kysymyksiä on 25 joten sinun olisi saatava vähintään 18 oikein. Hyväksytyn suorituksen jälkeen saat sertifikaatin minkä voit ladata. 
Mikäli sinulla on testistä huomautettavaa voit lähettää asiasta sähköpostin osoitteeseen.

Tentin suorittamiskertoja tai aikaa ei ole rajoitettu. Tentin tarkoitus on kouluttaa.

Alla olevien nappien takaa löytyvät tiedot auttavat kysymyksien vastaamisessa.

Koe

1. 
Nummelan lentopaikan päällikkö on

2. 
Näet Nummelan ilmatilassa avonaisen laskuvarjon ilmassa, mitä voit siitä päätellä?

3. 
Nummelan lentopaikan toiminnassa on käytössä verkkosivuilla tehtävä PN ilmoitus. Ilmoitus tulee tehdä..

4. 
Miten rullaan kiitotie 04 odotuspaikalle A kun siellä on purjelentotoimintaa?

5. 
Kiitotie 09-27 on notamilla suljettu, olet ajamassa autolla lennokkikentälle, olet ylittämässä kiitotietä 27

6. 
Nummelassa ei ole muuta toimintaa lisäksesi, kuinka korkealle voit nousta Hiidenveden päällä?

7. 
Hinauskone käyttää poikkeavia laskeutumismenetelmiä…

8. 
Nummelan lentopaikan pitäjä, pitoluvan haltija on

9. 
Olet suorittamassa lentoonlähtöä kiitotieltä 22 hinausyhdistelmän jälkeen. Missä on paras odottaa ennen lähtöä?

10. 
Olet ollut harjoituslennolla kentän länsipuolella, on tyyntä ja lentopaikalla ei ole muuta liikennettä, lähtiessäsi käytit kiitotietä 22, välttääksesi melua, mikä on paras menetelmä laskeutumista varten, kunhan koneen rajoitukset sen sallivat?

11. 
Purjelentäjä on ilmoittanut radiossa, että on joutunut matalalle eikä voi liittyä laskukierrokseen käytössä olevalle kiitotielle. Minne hän silloin suorittaa laskun?

12. 
Tuuli on 28021 purjelentäjät käyttävät hinauksiin kiitotietä 22, koneesi sivutuuli komponentti on 16 kt max, miten toimit?

13. 
Olet tulossa Hyvinkäältä Nummelaan, tuuli on 21012, miten toimit halutessasi laskeutua?

14. 
Nummelassa yleensä purjelentäjät aloittavat laskukierroksen 1000ft/GND, moottorilentäjien laskukierroksen aloituskorkeus on 1500ft/MSL Mikä on koneiden korkeusero myötätuuliosan alussa?

15. 
Tuuli on 29020, koneesi sivutuulikomponentti on 16 kt, purjelentäjät käyttävät hinauksiin kiitotietä 22, olet tulossa laskuun

16. 
Nummelassa on AWS/ATIS palvelu, millä taajuudella voit lähetystä kuunnella?

17. 
Olen siirtämässä konetta Nummelaan huoltoon koska radio on rikki, onko laskeutuminen Nummelaan mahdollista?

18. 
Kenttäalueelle kuljetaan kahden eri portinkautta silloin kun on tarvetta sinne ajaa, ajoneuvot saa tällöin pysäköidä

19. 
Missä ilmatila alueella Nummelan lentokenttä sijaitsee

20. 
Mikä on Nummelan lentokentän korkeus (MSL)

21. 
Miehittämättömiä ilma-aluksia saa Nummelassa lennättää

22. 
Nummelassa on purjelentovaraus D 128 B alueella yläraja FL 55, QNH on 1008 mb, kuinka korkealle voit nousta tällä alueella?

23. 
Vahingossa polttoainetta vuotaa maahan. Miten menettelet?

24. 
Nummelan Lentopaikalla saa ympäristöluvan mukaisesti toimia lukuun ottamatta yö- ja IFR matkalentoja.

25. 
Olet suorittamassa lentoonlähtöä kiitotieltä 22 hinausyhdistelmän jälkeen. Kuinka paljon jätät väliä sen jälkeen?

Pilot-in-Command fee

Here you can order the invoice for your Pilot in Command Fee. This allows you to land at Nummela Airfield for one year as many times you like.